Åsikts inlägg- respekt och kunskap på tävlingsplatsen!

Vill bara börja med att säga: Detta är min blogg och mina åsikter

Jag tror att många håller med mig när jag säger att alla borde visa respekt på tävlingsplatsen?
Jag tycker även att det är viktigt att man har kunskap!

På tillexempel lokala tävlingar (även regionala) så finns det så många okunniga ryttare, samt respektlösa!
Okunnigt folk som inte kan högerregeln, inte förstår hur framhoppningen fungerar osv.
På lokala tävlingar så säger en del lix:
- Det kanske är deras första tävling osv, de vet inte bättre.

Men enligt mig så är det ingen ursäkt! Alla som ska tävla på över klubbnivå måste ha löst ett gröntkort, det finns lixom av en anledning. Man ska ha kunskap innan man ger sig ut på tävlingar. Det är en fråga om säkerhet! Jag menar, folk som inte fattar att man ska hålla till höger vid möte, som inte förstår att man inte står framför/bakom hindrerna, som inte förstår att man ska ropa "oxer/lilla/räcke" innan man hoppar, som inte fattar att man ska hålla sig ur vägen medans man vänar inne på banan har inget att göra på tävlingsbanorna innan de har läst på.

Jag tycker att man ska läsa TR, prata med människor som har tävlingsrutin, kolla på filmer tex "börja tävla", läsa ridsport mm... Så att man vet hur det fungerar!
Kunskap=säkerhet
Okunnighet=osäkert


En annan sak som jag hatar är respektlösa människor! Snobbar som tror att de är mycket bättre än alla andra och därav får bete sig hur de vill.
Med det menar jag tex personer som rider i bredd på små ytor så att ingen annan får plats, personer som tex bara går fram och sänker/höjer ett hinder medans man är på väg att hoppa det, personer som rider om en och skriker "räcke/oxer/lilla" fast man själv var före, eller helt enkelt otrevliga människor!
Peroner som är bitchiga om man skulle fråga något, som skriker och svär på personal/föräldrar/andra ryttare eller hästen! Jag tycker att på en tävlingsplats ska man visa respekt mot alla, såsom funktionärer, föräldrar, hästen och andra ryttare. Jag hatar verkligen när folk står och gapar, klagar och skriker! VISA RESPEKT OCH BETE ER! Funktionärerna till exempel är där för din skull, så visa lite omtanke!

Sen är det klart att en del funktionärer också kan vara fruktansvärt otrevliga och oproffsiga!

Men det jag villa ha sagt var helt enkelt:
Visa respekt för dina medmänniskor samt försök att ha koll på vad som gäller på en tävlingsplats!


Någon som håller med/ har en annan åsikt?

Kommentarer
Postat av: Amanda Magnusson

Håller med !

2010-11-14 @ 14:30:50
Postat av: cajsa

Håller med dig, absolut

2010-11-14 @ 14:56:29
URL: http://theacajsa.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Håller helt klart med!:)

2010-11-14 @ 14:56:44
URL: http://ponnyhoppryttare.blogg.se/
Postat av: sanna

Verkligen!!:D

2010-11-14 @ 15:29:15
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: felicia

helt rätt !

man får panik på sånt !

2010-11-14 @ 17:01:26
URL: http://felicialiljagustafsson.blogg.se/
Postat av: sara

håller verkligen med!

2010-11-14 @ 17:12:13
Postat av: Lovisa

Du har helt rätt, håller fullkomligt med dig!

2010-11-14 @ 19:15:31
URL: http://ponnytavling.blogg.se/
Postat av: malin

håller verkligen med!

de med:

Det är första tävlingen, ok: man blir nervös och glömmer sig men man har ju troligen tävlat klubbisar och förälder eller barn ska ha grönt kort och förälder får ju lära barnet eller så får barnet kolla på börja tävla filmen osv. det är ju faktiskt farligt med okunnighet på tävlingsplatsen!

mkt bra skrivet!

2010-11-16 @ 19:14:01
URL: http://stallrimstorp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0