tipi

Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg om min 2:a ponny Tipi. Jag har nämnt henne ett antal gånger, men aldrig riktigt berättat om henne & mig.

Hon är ett sto f. 2000, 146 cm i mankhöjd, pinto, imp. Danmark.

Jag kan ju börja med att skriva att vi aldrig hade tänlt att köpa Tipi, eller änns kolla på henne. Vi var i full gång att leta c-ponny, jag ville ha en pigg, känslig och tunn & smidig.
Men så hade mammas kompis Tipi (samma som äger Decibelle) och hon tyckte absolut att vi skulle komma och kolla på henne. Detta var strax innan sommarlovet 2007. Vi var jätte skeptiska redan från början efter att bara ha sett 2 bilder och vi var inte alls förtjusta. När vi väl kom dit så tyckte jag väl att hon va söt och så men inget "wooooooow mamma kolla!!!".
Jag var jätte inställd på att jag inte skulle tycka om henne alls innan jag red. Jag fick rida på en åker typ och hoppa över en tunna.
Tipi var jätte kreftigt byggd och en stoooor häst i något mindre format och jag var en liten speta på typ 12 år (bara som Thea). innan Tipi hade jag haft en annan D-ponny som hette Folly hon var sjukt seg så därför tyckte jag att Tip va sååå pigg!! Hon var egentligen inte så pigg men de tyckte jag då. Däremot var hon så jävla stark och framtung!!
Hon hade mer eller mindre bara gått rakt fram i skogen tidigare, inte jobbat något innom dressyren så hon var jätte oriden och grymt överbyggd i bak.

Jag tyckte inte om henne alls och vi ville inte ha henne! Så vi åkte hem. Vi sa att vi INTE ville ha henne, men ägraren sa att vi kunde få ha henne i Bankeryd och låna henne.

När jag hade lånat henne i ca 1 månad så var det Vättercupen på BRK så så skulle jag vara med och hoppa LD/LC.
Det gick bra, jag var nolla i LD och hade ett ner i omhopp. i LC. Haha jag kommer ihåg att jag tyckte att jag red as bra och att det gick jätte fort och bra, men nu när jag såg filmerna så DOG jag av skratt! Så fult och segt är det!!

Sen blev det i alla fall sommarlov och vi skulle åka ner till Skåne och vår sommarstuga. Min andra ponny Folly skulle följa med och stallas upp på en ridanläggning och då tyckte ägaren att vi skulle ta med Tipi med. Så det gjorde vi.
Vi var där ii typ 4 veckor och jag kom inte alls i underfund med Tipi. Det gick åt helvete, hon va jätte stark och jag hade typ kramp i armarna efter varje ridpass. Jag tyckte inte alls om henne och ville hellst lämna tillbaka henne och kolla på andra D-ponnys men då sa min mamma såhär (exakt dessa orden) "Men nu har vi lånat Tipi så länge och kan inte bara lämna tillbaka henne. Antingen får du ha henne eller så får du bara ha Folly" då ville jag ju såklart ha henne iaf.

Det slutade med att vi köpte henne.
Vi började att tävlat 2007, då hade vi typ alltid 1 ner i LD/LC och var alltid utanför placering. Jag var alltid så himla besviken och sa typ "det går inte, hon kan inte".
Sen 2008 började vi ganska tidigt på året och då vände allt. Vi var alltid nolla och placerade oss på nästan varje tävlng. Vi tävlade typ bara lokalt och debuterade LB typ i april, med 1 stopp.
Hela 2008 flöt på och vi hade 24 placeringar, placerade på alla täbvlingar utan 2.

Sen blev det 2009, i början hoppade vi några LB och så, sen ville jag starta LA.
Det va så konstigt för det "gick inte" hon blev jätte oräker och det funkade inte alls mellan oss längre.
Vi kom runt en LA på Ölandshoppet med 4 fel, 1 rivning.

På något sätt så blev 2009 lite som 2007, vi funkade inte ihop och tappade samspelet helt.
Sommaren 2009 köpte vi Gajos Goldmine! <3
Det var sån skillnad på dem, jag ville och kunde knappt änns rida Tipi efter Gajos. Då bestämde vi oss för att sälja henne. Hon såldes efer bara nån vecka till en tjej i Stockholm. Det har funkat jätte bra och det känns hel rätt! Det var mycket bättre för både mig och Tipi.

Bilder 2007:



Första tävlingen.





2:a tävlingen, snygga!





Bilder 2008:





Tävlingar BRK.







Tävling div II, Ölmstad. Vinst i båda klasserna.







Tävling i Svarttorp, 2:a, 1:a & 3:a

Bilder 2009:



















Kommentarer
Postat av: sanna

fin hon va :) <3

2010-12-12 @ 18:59:38
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/
Postat av: linda

fin:)

2010-12-13 @ 22:49:20
URL: http://cassechuck.blogg.se/
Postat av: granne till tipi :)

Hej, jag tycker att det var tråkigt att ni inte funkade tllsammans :(...

Såg henne senast igår då hoppade hon 1,20 utan problem!

Vill bara hälsa att hon mår jättebra och trivs med sin nya ryttare!! :)

2010-12-17 @ 22:20:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0